20.10.16

Maailma ja me


Aihe: Maailma ja me 
 

Onko uusi kylmä sota kuumenemassa


Tänään hiljennyin kello 17.00 kuuntellemaan kotipihallani Haapamäellä Haapamäen kirkon kellojen soittoa Syyrian Aleppon uhreille. Tällaista en ole ennen kokenut. Rauhalliset sanomakellot puhuttelivat minua pihallani puuhastellutta naapuriani.


Elämme varsin kummallista aikaa maailmanpolitiikassa. Vaikka aina ennenkin on maailmalla jossakin sodittu kertoivatpa näistä uutiset tai ei, niin nyt tilanne on maailmassa uusi. Uutta on viime vuosina ollut se, että maailmanpolitiikan suurvalta Venäjä on osapuolena niin Ukrainassa kuin Syyriassakin.


On käsittämätöntä, että siviilit joutuvat kärsimään ja kuolemaan Syyriassa. Olipa politiikasta mitä mieltä tahansa, luulisi valtiollisella tasolla kunnioitettavan ihmisarvoa, jotta viattomat siviilit, joukossa paljon naisia ja lapsia eivät joutuisi vaaraan saatika tietoisesti sotatoimien kohteiksi. Tällaiset menettelyt ovat selkeästi kansainvälisia sodankäynnin etiikkaa sääteleviä Geneven sopimuksia vastaan mitä räikeimmin. Valtiollisten toimijoiden on ehdottomasti noudatettava tehtyjä sopimuksia.


Irakissa on käynnissä Isisin vastainen sota. On järkyttävää, että siviilejä aiotaan käyttää ja on jo nyt käytetty ihmiskilpinä Isisin toimesta. Tämä ei ole oikein, vaikkka Isis ei aikoisikaan toimia Geneven sopimusten mukaisesti. 


Yhdistyneet Kansakunnat ovat nyt suurempien haasteiden edessä kuin vuosikymmeniin. Turvallisuusneuvoston veto-oikeus on liian suuri tekijä silloin, kun valtio vaarantaa siviilien elämää. Juuri nyt tulisi suurvaltajohtajien asettua yhteisen pöydän ääreen ja lopettaa sotimiset.



29.9.16

Tervehdys synodaalikouksesta

Synodaalikokouksen 2016 ajatelmissa


Osallistuin 27.-28.9.2016, siis tiistaina ja keskiviikkona Lapuan hiippakunnan kaksipäiväiseen synodaalikokoukseen, joka ensi kertaa oli Lapuan tuomiokirkkoseurakunnan ulkopuolelle Laukaassa. Kokoontuminen alkoi messulla Laukaan kirkossa. Synodaalikokous tarkoittaa vanhan perinteen omaavaa hiippakunnan pappein kokousta, johon kaikki hiippakunnassa kirjoilla olevat papit saavat kutsun. Vain muutamilla oli ilmeisestikin terveyteen liittyvä este ja kaikkiaan meitä noin 350 pappia paikalla.


Kautta Suomen on kaikissa hiippakunnissa samaan aikaan synodaalikoukset ja nämä ovat kuuden vuoden välein aiemman viiden vuoden jakson asemesta. Tuolloin synodaalikoukset käsittelivät ennalta viiden vuoden välein kokoontuneiden kirkolliskokousten asioita. Yhdessä tuollaisessa sain minäkin urani alussa olla mukana ja käytin paljon puheenvuoroja sillä pätevyydellä, mitä kokemattomuus niihin tarjosi. Nyt kirkolliskokous kokoontuu kahdesti vuodessa, touko- ja marraskuussa ja synodaalikokous ei enää valmistele lausuntoja kirkolliskokoukselle.


Alkumessussa muistettiin kuuden vuoden aikana poisnukkuneita. Joukossa oli uskonnonpettajani ja sittemmin Keuruun lukion rehtori teol., fil. ja kasvatustieteen tohtori Hannu Välimäki, entinen esimieheni Keuruun emeritus kirkkoherra Heikki Karttunen sekä Multian ent. kirkkoherra, lääninrovasti Osmo Tarkki, joka oli myös toinen rippikouluopettajistani.

Hiippakuntamme toisena piispana toiminut teol.tri Yrjö Sariola kuoli äskettäin ja siunausmessu on nyt lauantaina Jyväskylän kaupunginkirkossa ja viimeisimpänä nykyinen piispamme Simo Peura lausui hänelle muistosanat Laukaan kirkossa, mikä oli hänen kirkkonsa Laukaan kirkkoherrana ennen piispaksi valintaa.


Ollessaan ennen piispantehtäväänsä Laukaan kirkkoherrana Yrjö Sariola otti vastaan nuorempana tuomiokapitulin asessorina homiletiikan tenttini pastoraalitutkinnon osana. Muut pastoraalitutkinnon tenttini suoritin Lapuan tuomiorovasti Olavi Laitiselle ja lainoppineelle asessori Alpo Koskelle sekä hiippakuntamme ensimmäiselle piispalle Eero Lehtiselle, joka oli myös kaksi vuotta aiemmin vihkinyt minut kahden muun kanssa papiksi Lapuan tuomiokirkossa tuomiorovastin ja asessorien avustamana.


Kertomallani haluan myös osoittaa pappeuden jatkuvuutta, successio apostolica on peräisin ensimmäisistä Raamatun apostoleista ja kasteessa siitä tulee osalliseksi jokainen kastettu. Nyt on menossa 75./76 sukupolvi Vapahtajastamme lukien. Jokainen kristitty yli maanpiirin kuuluu pyhien matkasaattoon sukupolvesta sukupolveen. Virkapukuihin pukeutunut synodaalikouksen osallistujajoukko on näkyvä muistutus tästä papeille, jotta tämä antaisi voimaa ja näköaloja työhön ja elämään.


Kansanedustajatyön vuoksi olin kahdesti estynyt osallistumasta synodaalikokoukseen (2004 ja 2010), mutta lähetin eduskunnasta leijona-adressin kokouksen tervehdysten joukkoon. Kokouksen paikkana oli kylpylähotelli Peurunka

(piispa Peuran synnyinkoti on parin kilometrin päässä paikasta). Huonetoverinani oli piispallista seuraa, sillä tuomiokapitulin toimistosihteerit sijoittivat minut teol. tri Reijo Arkkilan kanssa samaan huoneistoon, Arkkila on edesmenneen piispa Eero Lehtisen vävy. Kun aikoinani juhannuksen suvessa piispa Lehtisen kesämökillä Kuortanejärven rannalla suoritin eksegetiikan tenttiä pastoraalitutkintoa varten, piispa kertoi paljon silloin varsin nuoren vävynsä väitöskirjasta ja tämän juuri suorittamasta korkeimmasta pastoraalitutkinnosta. Hän ihaili tyttärensä miehen saavutusta. Tämä oli minulle tentissä hyväksi, sillä tenttiaika kului ja kohta piispatar tuli kutsumaan meitä kahville. Silloin piispa muisti tuloni tenttiä varten, mikä oli ajallisesti sitten melko lyhyt ja onnistuin hyvin saamaan tentin läpi ilman ongelmia.


Teol. tri Reijo Arkkila antoi kohtaamisemme muistoksi uusimman Lutheria käsittelevän kirjansa, mikä on ajankohtainen, koska ensi vuonna tulee 500 vuotta teesien naupaamisesta Wittenbergin linnakirkon oveen ja tästä tapahtumastahan voidaan katsoa reformaation alkaneen.


Synodaalokouksessa entinen rippikouluoppilaani Jukka Jämsen yhdessä tansanialaisen Viktorianjärven itäpuolisen alueen piispan kanssa kertoi lähetyksen etenemisestä vielä kristinuskon tavoittamattomille alueille. Teol.tri Jaakko Rusama (abiturientti Vaasan lyseosta vs. opettajavuodeltani) valotti lähetyksen olemusta osana kirkkoa

.

Onhan myös piispamme Simo Peurakin kohdannut minut ollessaan naapurivaruskunnassa varusmiespappina ja minä järjestin kolmen varuskunnan yhteistä rippikoululeiriä Multian Sinervän ristille. Minä en tosin muistanut tätä tilannetta, ennenkuin piispa kysyi sitä, muistanko ensimmäistä tapaamistamme.


Tuolloin Multian Riuttakoskella syntymäkodissani oli vielä karjaa ja äitini, joka vastasi lypsyistä, oli sairaalassa. Minä kävin tullessa Multialla kaupassa ja annoin ostamani tavarat varusmiespapeille ja sanoin "laittakaa ruoka ja kahvit, minä hoidan tällä välin lypsyhommat".


Varusmiespapit ihmettelivät rentoa meininkiäni ja sitä, että minulle ei ollutkaan mitään kiirettä mennä heti tarkistamaan leiripaikan kuntoa. Kun sitten illan mittaan ehdimme pitkään käyttöä vailla olleelle Sinervän ristille Multian kirkonkylän tuntumassa, paikan siivottomuus oli varusmiespapeille järkytys. Minä tiesin tosin tätä pelätä ja juuri siksi teimme ennakkokäyntimme. Paikkaa oli nuoriso kyllä käyttänyt, mutta ihan muissa tarkoituksissa, kuin mitä saatoimme ajatellakaan. Koska rippikoulu alkoi vasta seuraavana iltana, ennätettiin hankkia Keuruun kasarmilta teltat. Onneksi oli juhannuksen jälkeinen kesäkuun viikko meneillään.Tiennevätköhän nyt tuolloin rippikoulua käyneet, että yksi heidän opettajistaan on nyt piispa!


Nyt Multian Sinervän Ristillä ovat kohta tapahtuman jälkeen rakennetut uudet rakennukset, mutta piispamme suosittelikin piispantarakastuksessa keväällä niiden myyntiä, jotta seurakunnan menot vähenisivät.


Synodaalikokous antaa paljon kokemuksena ja pohdintojen aihetta pitkäksi ajaksi. Tuttujen kohtaaminen on tärkeä asia ja aina samalla oppii tuntemaan uusiakin hiippakuntamme pappeja, ainakin muutamia. Kokouksen puheenjohtajana piispan avauksen jälkeen toiminut tuomiorovasti Salomäki kehottikin hakeutumaan eri yhteyksissä niiden kanssa tekemisiin, joita ei ennalta tuntisi. Tämä joukko olikin minulle varsin suuri, sillä liki pari vuosikymmentä oli edellisestä synodaalikokoukseen osallistumisestani. Ehkä muutama uusi kollega kuitenkin tuli tutuksi ja entisiä tuttuja palautui mieleen. Naisten ja nimenomaan nuorten naisten osuus hiippakuntamme papistossa on suhteellisesti suurempi kuin oli 1990-luvulla. Mutta onneksi oli paljon tuttujakin, sillä papisto pysyy samoissa seurakunnissa pitempään kuin aiemmin. 


Hivenen on nyt haikea mieli, kun odottamani synodaalikokous on ohi. Mutta elämä jatkuu, perjantaina Haapamäeltä Helsinkiin ja vanha ajatus Haapamäen vankilasta esillle oikeusministeriössä sekä Haapamäki-Parkano-Pori ratalinjauksen avaaminen työllisyydenkin vuoksi. Tiedän, että tuskin voimme saada aikanaan valtioneuvoston Haapamäelle päättämää vankilaa, mutta jos asiasta muistuttaminen tuottaisi muuta.





13.9.16

Metsämiehen ajatuksia

Metsämiehen ajatuksia


Suomen biotalous nojaa vahvasti uusiutuvaan luonnonvaraan, suomalaisiin metsiin.Maaseudun elinvoima monissa maakunnissa, kuten erityisesti Keski-Suomassa nojaa lujasti metsiin. Maakunnan metsät ovat pääosin hyvillä kasvumailla. Nämä ovat myös pääosin hyvin hoidettuja, josta haluan antaa tunnustusta yksityismetsänomistajille, jotka harvoin saavat keneltäkään tunnustusta.


Syksyn myrskyjen jälkeen olen katsonut syntymäkotini metsät Maltia Riuttakoskella. Onneksi en ole havainnut kuin kymmenkunta kaatunutta tukkipuuta ja nekin tällä kertaa poikkeuksellisen helposti korjattavista paikoista tien varresta tai pellon vierestä. Nämä yhdessä muutaman tervasrosomännyn kanssa tulevat merkitsemään noin sataa sirkkelillä sahatavaraksi sahattavaa tukkia. Mikäli mahdollista sirkkeli soi velä ennen vuodenvaihdetta.


Yksityismetsät luovat kestävää ja uusiutuvaa pohjaa kansantaloudelle. Tämä liian usein unohtuu talousanalyytikoilta ja poliittisilta päättäjiltä. Metsätalouden tulee olla kannattavaa, jotta metsänomistajilla riittää tahtoa ja innostusta metsiensä hoitoon edelleenkin. Puusta saatavan kantohinnan on oltava tähän kannustava jokaiselle metsänomistajalle.


Koen, että tällä hetkellä metsätalouden verotus on "väärässä sarjassa", kun se kuuluu pääomaverotuksen pariin. Nyt joutuu maksamaan liki komanneksen saadusta puun hinnasta myyntiveroa ja kauppahinnan noustessa yli 50 000 euron menee jo kolmannes hinnasta myyntiveroja. Tähän tulee lisätä päätehakkuun yhteydessä myös metsänuudistamisen kustannukset, jotka helpostikin ovat yli 1000 euroa hehtaarilta.


Monestikin näin yli puolet kauppahinnasta katoaakin edellämainituilla tavoilla. Tämä on mielestäni suurin este puukaupoille. Harvennus- ja hoitohakkuissa voi käydä niin puukaupasta ei juuri lainkaan jää tuloa metsänomistajalle. Tämä tilanne vaarantaa ajallaan tehtäviä hoito- ja harvennushakkuita. Nämä olisivat kuitenkin välttämättömät metsän kasvatuksen kannalta.


Ratkaisu olisi mielestäni metsäverotuksen siirtäminen yritysverotuksen pariin, jolloin verotus olisi oikeammassa viitekehyksessä ja helpottuisi nykyisestä kohtuuttomasta tasostaan noin kolmanneksen. Koska metsätalouden kvartaali on muusta yritystoiminnasta poiketen neljännesvuosisata ja kyse on vahvasti ylisukupolvisesta yritystoiminnasta olisi mielestäni parasta luoda sille kokonaan oma veromalli. Se voisi olla yksikertaisesti toteutettavissa nykyiseltäkin pohjalta pudottamalla veroprosentti noin puoleen eli 15 prosentiksi.


Veronsaaja saisi omansa hyvinkin saatavansa takaisin lisääntyvien metsäkauppojen ja näiden tuomien yrittäjätulojen sekä eri työtulojen kautta takaisin. Samalla maaaseudulle tulisi lisää paikallista rahankiertoa, joka saisi monilla paikkakunnilla pyörät pyrimään oikeaan suuntaan eri elinkeinoissa ja toiminnoissa. Maaseutu saisi uutta elinvoimaa ja siitä hyötyisivät kaupungitkin ja koko maa. 


Tällä hetkellä ongelma on myös energiapuun heikko kysyntä. Minullakin on Multialla noin 50 raivauksissa syntynyttä risukasaa ja lisää olisi tulossa., mutta ostajia ei löydy. Silti lämpölaitoksissa poltetaan kivihiiltä Keski-Suomessakin. Tilanne on huolestuttava sekä metsien kasvatuksen, pellon varsien raivauksen, ympäristön hoidon ja ilmastopolitiikan tavoitteiuden kannalta.


Haluan toimia metsien, metsänomistajien ja maaseudun elivoiman puolesta. Siksi olen toiminut myös Metsänhoitoyhdistys Keski-Suomen valtuustossa ja olen valmis ehdokkaaksi seuraavallekin kaudelle. Tärkeintä on kuitenkin aina kiirehtiä hommiin Multian Riuttakosken metsissä.

4.8.16

Tervehdys elokuun alussa

Tervehdys elokuun 2016 alussa!


Kesä on jatkunut sateisena. Toki helteitäkin on ollut ja ainakin minulle ihan tarpeeksi jopa liiaksikin asti. Kuukausi sitten sahattiin Riuttakoskella pihapiirin tuntumassa noin 100 kiintokuutiometriä tukkia, lankuiksi, laudoiksi, piiruiksi ja rimoiksi. Nyt on ollut puuhasteluna sahauspintojen katkominen polttopuiksi, joita tulee noin puolet puumäärästä. Tässä puuhassa haittasivat helteet ja nyt sateet, mutta en valita. Se tehdään, mikä onnistuu.


Kun nyt ei enää ole kaytettävissä sahaukseen edesmennyttä naapuriani Onni Huolmania, olivat sahaajat Keuruun Häkkiskylältä, osaajat ja ammattilaiset. Onni, joka sahasi Karjalassa jo isoisälleni ja isälleni Multialla ja edelleen minulle Multialla oli todellinen sirkkelisahauksen osaaja ja opetti minullekin perämiehen taidot.

Kun olin toimittanut siuauksen Multian siunauskappelissa ja olimme Onnin haudalla, pörähti hautausmaan aidan takana käyntiin sininen traktori. Ensiksi ajattelin, että ihme kun ei kunnioiteta hautausta. Mutta sitten huomasin, että Jumala johdatti tämän kunnianosoitukseksi sinisellä Fordson Majoreilla vuosikymmenet ahkeroineelle Onnille. 


Palopäälliköiden siunaustilaisuuksiin on Keuruulla ja Haapamäellä liittynyt arkkua laskettaessa palosireenillä annettu kunniaäänimerkki.

Kun kävin sakastista Keuruun siunauskappelin alttarille Keuruun ensimmäisen ambulanssiyrittäjän Valto Katajan siunaukseen, johdatettiin lähellä olevalle Mäntäntielle sireenit huutaen ajava ambulanssi. Tämä jää arvoitukseksi, sillä jälkeenpäin selvitettäessä ei ilmennyt hälytysajoa eivätkä nykyiset ambulanssihenkilöt enää kukaan tienneet mitään Valto Katajasta, joka oli minun kouluaikana poikien ihailema ajaessaan Suomen nopeinta ambulanssia sireenit auki Keuruun päätien läpi. Valto Katajan ambulanssi saavutti 240 km tuntinopeuden. Nyt ambulanssien korimallit hoitotyön tarpeiden vuoksi eivät enää saavuta tuollaisia nopeuksia.


Nyt Riuttakosken työssämme sahaaja ja perämies olivat tiivis keuruulainen työpari, joten olin yhtenä vastaanottajista ja yritin lajitella eri laatuja vastaanotossa. Mutta ammattilaisilta tuli sahatavaraa niin lujasti, että kolmekin vastaanottajaa oli lujilla, kun painavan sahatun puutavaran kasat alkoivat kasvaa.


Sahaus kesti viikon, toinen viikko meni sahatun tavaran taapelointiin. Helteillä osa ennätti silti sinistyä, mutta menee silti ulkorakennuskohteisiin maalattuna oikein hyvin.  Rakennustelineisiin ei kaivata toki maalaustakaan. Tätä käyttötarvetta on minulla heti paljon, koska aion puhdistaa tiilikaton Haapamäellä. 


Kirkkoherra Seppo Rahkosen pyynnöstä toimin Multialla hänen loma-aikanaan kesäpappina ja eilen päättyivät nämä työt vanhainkoti Poukamassa vietettyyn hetkeen. Seppo pyysi minut vain kolmeen sananjumalanpalvelukseen ja mahdollisiin kirkollisiin toimituksiin "keikkapapiksi". Mutta Lapuan hiippakunnan tuomiokapitulin lainoppinut asessori antoi virkamääräyksen vs. kirkkoherraksi, joka merkitsi Kirkkolain mukaista kiireellisten asioiden hälytysvalmiutta 24/7

mm. sairasehtoollisten antamisiin. 


Näitä ei tullut Multialta, mutta Keurulta tuli yksi, koska siellä ei tavoitettu virassaolevaa kollegaa. Asessorin menettely oli oikea seurakuntalaisten oikeuksien kannalta. Aiemmin Sepon loman aikoina olen keikkapappina hoitanut jumalanpavelukset ja kirkolliset toimitukset, kirkkoherran vastuun on hoitanut tuolloin Jyväskylän rovastikunnan lääninrovasti Simo Lampela Muuramesta. Mutta kuka multialainen osaisi häntä lähestyä? Määräys vs. kirkkoherraksi on tietenkin verrattavissa palkattomaan kunniakonsuliin, toimituksista tullee silloin ves:n mukainen toimituspalkkio toisin kuin omaisten antamista luottamustehtävistä kirkollisiin toimituksiin, joita teen talkoilla aina mielelläni.


Kesän sateet nostivat heinäkuussa Riuttakosken vedet kevään kuohuvien tulvien tasolle ja ovat yhä vuodenaikaan nähden tavanomaista korkeammalla.

Huomenna 5.8.2016 tulee kaksi vuotta äitini Selli Marian kuolemasta. Vien Riuttakosken pihasta hänen istuttamiaan monivuotisia juuri auenneita sinisiä kukkia hänen ja isäni haudalle huomispäivänä.


Hyvää alkanutta elokuuta, vielä on kesää jäljellä!

3.7.16

Kiitos Virtain evankeliumijuhlista!



Kiitos evankeliumijuhlista


Osallistuin Haapamäeltä Virtain valtakunnallisille juhlille. Olisin menettänyt paljon, ellen olisi ollut mukana. Jo kevättalvella olin saanut kutsun juhlatoimikunnan puheenjohtalta Tauno Vuorenmaalta saapua Virroille evankeliumijuhlille ja samalla tein päätökseni osallistumisesta. Juhlilla tapasin tuttuja pappiskollegoja ja monia eri yhteyksissä tutuiksi tulleita juhlavieraita.


Järjestelyt oli tehty juuri Virtain juhlia varten ja kaikki onnistuneesti. Virtain maisemat ja kesäinen luonto jäävät jokaiselle muistoon kuten edelliskesän Sastamalankin evankeliumijuhlilta. Minulle vuotuiset evankelimijuhlat ovat kesän kohokohtia. Saan olla mukana ja kuulijan paikalla. Iloitsin, että paikalla oli paljon nuoria ja lapsista pidettiin huolta hyvin, tätä vartenhan toukokuulla kerättiin Anja Vuorenmaan syntymäpäiväjuhlan puitteissa käyttövaroja.


Minulle erityisesti juhlien sanomassa koskettivat Inkerin piispan Aarre Kuukaupin puheen kiteytetyt sanat. Hän toi esille sen, kuinka Jumala toteutti Stalinin aikana vastoin tämän alkuperäistä tahtoa suunnitelmansa  Siperiaan karkotettujen inkeriläisten tulosta Karjalaan ja osin Inkerinmaallekin. lman Jumalan johdatusta vähäinen inkeriläisten kansa olisi kadonnut toisen maailmansodan jälkeen. Koen piispa Aarre Kuukaupilla olevan suuren tehtävän sekä Inkerin ev. lut. kirkon johdossa että sitä kautta kaikeninkeriläisyyden johtohahmona.


Evankelimijuhla avaa näköaloja elämään, uskomme perusasioihin ja lähetystyön merkeissä moniin paikkoihin maapallollamme. Juuri nyt koen tarvittavan sitä sanomaa, jota sain olla kuulemassa ja kokemassa Virtain evankeliumijuhlilla. Kiitos teille, jotka valmistitte juhlat!


Lauri Oinonen

Keuruu/Haapamäki


2.7.16

Tervehdys evankeliumijuhlilta


Aihe: Tervehdys evankeliumijuhlilta
 
Kävin tänään Virroilla Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen kesäjuhlilla, joita kutsutaan evankeliumijuhliksi. Evankelinen liike on yksi kirkkomme neljästä perinteisestä herätysliikkeestä. Liikkeen perustajana tunnetaan pappismies Fr. Hedberg. Liike pitäytyy keskeiseen Raamatun sanomaan, jonka tekstien pohjalta pidetään puheet. Ajankohtainen Lutherin teologia on sanoman perusta. 

Ensi vuonna tulee  500 vuotta uskonpuhdistuksen alkua merkinneestä Lutherin teesien naulaamisesta Wittenbergin linnankirkon oveen. Evankelinen liike nojaa luterilaisiin tunnustuskirjoihin julistuksessa ja opetuksessa. Liikkeen kesäjuhlille kokoontuu vajaa puolet siitä väkimäärästä, joka tulee nykyisin joka juhannus Keuruulle helluntailiikkeen kesäkonferensiin.

Virroilla evankelimijuhlat olivat viimeksi 32 vuotta sitten. Itse olin sidottu rippikoululeirin pitoon, mutta äitini kävi tuolloin virroilla kahden ystävänsä kanssa. Olisi hyvä, että mahdollisimman moni tulisi ennakkoluulottomasti mukaan eri tahojen järjestämille hengellisille kesäjuhlille vaikkapa vain vähemmäksikin aikaa.

Juhlapaikkana Virroilla, Suomen juhannuskaupungiksi nimetyllä paikkakunnalla oli laaja Virtain kirkon edessä oleva paikoitustila lähipuistoineen. Tapahtumia oli myös Virtain Helluntaitemppelissä ja eri oppilaitoksissa. Minä olin mukana iltapäivän tilauisuuksissa ja sain kuulla mm. Inkerin ev.lut kirkon piispan Aarre Kuukaupin sanoja, lisäksi myös tapasin häntä lyhyesti.

Kiitän Virtain evankelimujuhlien järjestäjiä. Juhlatoimikunnan puheenjohtaja kantoi vastuuta tuttu Haapamäen seudun osuuspankin entinen toimitusjohtaja Tauno Vuorenmaa, kiitos Taunolle ja puolisoleen Anjalle, joka kantoi vastuuta juhlien lasten ohjelmista!

Tervehdys evankeliumijuhlilta

uu