6.12.13

Haapamäen ratojen käyttö vapauttaisi liikennekapasiteettia Jämsän radalle

Haapamäen ratojen käyttäminen vapauttaisi tilaa Jämsän radalle


Jyväskylästä kaivataan nopeampia junayhteyksiä. Viime aikoina on esille tullut erityisesti nopeiden ja runsaampien pääkaupunkiseudun yhteyksien tarve. Samalla on tarvetta runsaammasta ja nopeammasta junavuorojen tarjonnasta myös Pohjanmaan suuntiin kuten Vaasaan,Ouluun ja aina Lappiin asti. 

Junayhteyksiä Jyväskylästä pääkaupunkiseudulle voi nopeuttaa ja lisätä junakaluston sallimissa puitteissa välittömästi siirtämällä osa tavarajunaliikenteestä kulkemaan Haapamäen kautta. Reitti Jyväskylästä Haapamäen kautta Tampereelle on vain nelisenkymmentä kilometriä pitempi.  Rata on peruskunnostettu ja mahdollistaa samat vaunujen akselipainot, kuin on käytössä Jämsän kauttakin.

Ennen kaikkea vapaata ratakapasiteettiä Haapamäen kautta eri reiteillä on varsin paljon ja yöaikoihin Haapamäen radoilla ei juuri lainkaan ole nykyisin liikennettä. Junia mahtuisi ja paljon. Haapamäen ratapiha mahdollistaa edelleenkin järjestelyratapihan toiminnot ja tämä purkaisi ruuhkia Tampereelta. Monille kuljetuksille Haapamäen ratojen varteen ja Pohjanmaan suuntiin reitti Haapamäen kautta olisi myös lyhyin. 

Kunnostetut Haapamäen radat tulee ottaa kovaan käyttöön ja vapauttaa Jyväskylä-Jämsä-Orivesi rata nyt heti nopeutta vaativille nopeille pendeliino-, intercity- ja pikajunille. Toki radalle edelleenkin tavarajuniakin mahtuisi, mutta jo muutamankin tavarajunan ajaminen Haapamäen kautta vaikuttaisi välittömästi Jyväskylän pääkaupunkiyhteyksiin hyvin myönteisesti.  Koska tavarajuna ajaa hitaasti, se sitoo kaksin- tai kolminkertaisen ajan ratakapasiteettiä nopeaan henkilöliikenteeseen verrattuna.

Haapamäen kautta kulkevat radat ovat vielä sähköistämättömiä, vaikka Keski-Suomen liitto on sähköistämistä esittänytkin. Mutta liikenne on kätevästi hoidettavissa heti dieselvedolla. Toivottavasti pian saataisiin liikenteeseen Suomessakin nykyaikaisia LNG-kaasuvetureita, joiden moottoreita jo tehdään Suomessa suuret määrät Venäjälle. 

Sähköistämättömillä radoilla voi liikennöidä jo nyt kuten ennenkin pikajunakalustolla. Myös intercity-junilla voi liikennöidä samoin, jos mukana on vaunujen valaistuksen, ilmastoinnin ja muiden sähköisten laitteiden tarvitsemaa sähköntuotantoa aggregaattivaunu.
Tällöin voisi ajatella esimerkiksi suoraa henkilöliikennettä Jyväskylästä Haapamäen kautta Ouluun ja Rovaniemelle. Agregaattivaunu olisi mukana osuudella Jyväskylä-Haapamäki-Seinäjoki, jossa vaunut yhdistettäisiin pohjoiseen meneviin juniin. Palatessa vastaavasti vaunut irrotettaisiin Seinäjoella ja ajettaisiin Haapamäen kautta Jyväskylään. Kun ratoja on sähköistetty aggregaattivaunuja vapautuu Vaasan ja Kemijärven liikenteestä.

Etenkin matkailusesonkien aikaan pohjoisen junissa olisi hyvä olla mukana Jyväskylästä myös autojenkuljetusvaunu. Yhteydet Jyväskylästä mm. Vaasaan, Kokkolaan, Ouluun, Rovaniemelle ja Kolariin saisivat nykytilaan nähden tuntuvan parannuksen, koska suoria lentoja ei Jyväskylästä näille paikkakunnille ole. Pendoliinojunilla ei Haapamäen kautta voi kuitenkaan liikennöidä ennen ratojen sähköistämistä.

Olemassa oleva rataverkko tulisi saada kokonaisuudessaan mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön. Tällöin voitaisiin heti purkaa liikenteen ja logistiikan pullonkauloja ja nopeuttaa ja parantaa liikenneyhteyksiä eri suuntiin ilman suuria ja kalliita investointeja, jotka nykyisessä taloudellisessa reaalimaailmassa eivät parhaimmillaan voi toteutua näköpiirissä olevassa lähitulevaisuudessa.

Siis, tavarajunia heti Jämsän radalta Haapamäen radoille ja näin tilaa pendoliino-, intercity- ja pikajunaliikenteelle. Seuraavaksi uutta ajattelua  ja toteutusta henkilöjunaliikenteen kehittämiseksi jo olemassa olevan radan avulla Jyväskylästä Haapamäen kautta Vaasaan, Ouluun ja Rovaniemelle.

Lauri Oinonen
Keuruu/Haapamäki


                                                                                                                  

 

 

Ei kommentteja: