8.5.15

Maakuntavaltuustoaloitteellani ideoita Haapamäki-Pori radan hyväksi












Hei!
 
Olen tehnyt alla olevan aloitteen ja tarkoituksena on reippaasti esittää kyseistä rataa kunnostettavaksi EU-rahoituksella ekologiseksi ja innovatiiviseksi ja ympäristöystävälliseksi kuljetus- ja liikennekäytäksi.
 
Terveisin
 
Lauri Oinonen




Aloite Keski-Suomen liiton valtuuston kokouksessa 8.5.2015 
 
 
Haapamäki - Parkano - Pori radan kehittäminen ekologiseki biokaasuvedolla toimivaksi EU-rahoitteiseksi radaksi
 
 
Suomen leveimmällä kohdalla Venäjän rajalta länsirannikon jäättömiin satamiin kulkeva poikittaisrata on saanut kokonaisuutena myönteisen kehittämislinjauksen. Sekä itärajalta on useampia rajanylitysvaihtoehtoja että länsirannikollamme on useita vaihtoehtoisia satamia. Rata yhdistää kaikki Suomen etelä-pohjoissuuntaiset radat ja mahdollistaa täten monia raideliikenteen kuljetus- ja liikennereittejä. Poikittaisrata tulisi huomata Keski-Suomessa suureksi logistiseksi ja henkilöliikenteen kehitettäväksi mahdollisuudeksi.
 
Tällä hetkellä rata Haapamäki - Parkano- Pori on vain osittain käytössä eikä ole läpiajettavassa kunnossa. Täten mm. Jyväskylästä kuljetusyhteys lähimpään jäättömiin satamiin joudutaan hoitamaan jo muutoinkin liikennettä täynnä olevien ratojen kautta. Aikoinaan mm. Äänekosken tehdas käytti kuljetuksiinsa kyseistä rataa sen ollessa liikenteessä.
 
Kolmen maakuntaliiton toimesta on viritetty yhteistyötä Haapamäki - Parkano - Pori radan käyttöönottamiseksi. Tämä olisi valtiolle edullisin tapa poistaa raideliikenteen pullonkaulat pitkiksi ajoiksi. Radan kehittämiseksi on haluttu etsiä monia rahoitusvaihtoehtoja. Uusi idea on kehittää radasta innovatiivinen ja ekologinen uusiutuvalla ja päästöttömällä liikenne-energialla toimiva rata. Tähän voitaisiin määrätietoisesti etsiä EU-rahoitusta.
 
Biokaasu on tulevaisuutta logistiikassa käyttövoimana. Poriin tulee LNG-terminaali, josta nesteytettyä kaasua voitaisiin
varsin kätevästi toimitta ko. radan liikenteelle. Keski-Suomeen Keuruulle tai Haapamäen risteysasemataajamaan voitaisiin rakentaa pyrolyysimenetelmällä puuraaka-aineesta liikennebiokaasua valmistava tuotantolaitos, joka voisi olla merkittävä työllistäjä ja pystyisi hyödyntämään myös sellaista puuainesta, jolle ei vielä ole markkinakäyttöä.
 
Suomessa on jo olemassa kaasukäyttöisten vetureiden moottoreiden valmistusta vientiä varten. Jos kotimaassamme olisi myös referenssinä niiden käyttöä liikenteessä, voisivat myös vientimarkkinat kehittyä entisestäänkin. Samalla kyse olisi EU:n Valkoisen Kirjan mukaisesta ympäristöystävällisestä liikenneratkaisusta. Ruotsissa on mm. Inlandsbaanalla kaasuvetoa kiskobussiliikenteessä. Venäjällä, Kanadassa ja USA:ssa on kaasuvetoisia raskaan tavaraliikenteen vetureita useilla eri radoilla ja monet veturit kulkevat Suomessa rakennetuin moottorein
 
Edellä esitetyn perusteella ehdotan, että Keski-Suomen liitto olisi osaltaan valmis edistämään Haapamäki - Parkano -Pori radan kehittämistä myös mahdollisena EU:n rahoittamana innovatiivisenä ja ekologisena kaasua ja mahdollisimman paljon kotimaista liikennebiokaasua käyttävänä kuljetus- ja liikennekäytävänä Keski-Suomesta länsirannikon jäättömiin syväsatamiin.
 
 
Viitasaarella 8.5.2015
 
 
 
Lauri Oinonen
maakuntavaltuutettu (kesk)

Ei kommentteja: