10.10.12

Linja-autot luovat parempaa tulevaisuutta jokaiselle

Linja-autoliikenne Keurusseudun mahdollisuuksien avaajana


Linja-auto on merkinnyt minulle mahdollisuutta käydä kotoa käsin Multialta oppikoulua Keuruulla. Jo kansakoulua käydessäni näin Multian matkahuoltona toimineen Korsun edessä aikansa upeita linja-autoja. Ne toivat maalaisyhteisön koulupojalle tuulahduksen jostakin kauempaa ja ilmeisestikin ulottuvissa olevien mahdollisuuksien salaperäisestä maailmasta. Niinpä Keuruun yhteiskoulun pääsykokeissa oppilaaksi hyväksytyksi tuloni jälkeinen bussimatka Keuruulta Multialle oli upea kokemus. Tiesin linja-autokyytien avaavan ovia tuntemattomaan ja jännittävään tulevaisuuteen. Muistan elävästi myös ensinmäisen oppikoulupäiväni matkan kunnioittamani Yrjö Kurjen ollessa kyydin kuljettana.

En tiedä koulutovereitteni omia kokemuksia, mutta meille useimmille multialaislle ja Keuruun eri kylillä asuville linja-auto mahdollisti koulun käynnin kotoa. Tätä mahdollisuutta ja varsinkaan eri kyliltä  ei ollut ennen meitä, jotka kuuluimme ns. suuriin ikäluokkiin. Multialaisten osalta kiitos tästä kuuluu Töysän Linja Oy:n perustajalle Jussi Töysälle. Samaan kiitokseen voivat yhtyä varsin monet eri kylien keuruulaisetkin. Töysän bussithan ovat antaneet monille keuruulaisillekin jo noista ajoista alkaen mahdollisuuden koulunkäyntiin. Vastaavasti etenkin Myllymäentien ja Kolhon suunnista rohkean yrittäjänaisen Enne Mäkelän linja-autot merkitsivät aivan samaa. Lisäksi seudullamme oli muitakin linja-autoreittejä kuten Björkqvistin ja Tourusen sekä postiautojen vuorot.

Oman ikäluokkani koulumatkat eivät saaneet valtion tai kunnan tukea, jokainen maksoi itse matkansa. Linja-autoyrittäjillä oli yrittäjäriskinsä. Heille kuuluu upea kiitos halusta järjestää ja suunitella eri kyliltä liikenne vaihtoyhteyksineen hyvin palvelleeksi. Parhaimpina aikoina 1960-luvulla Multialta lähti aamulla runsaan puolentunnin sisällä Keuruulle neljä linja-autovuoroa. Reittiensä mukaan nämä olivat: Tarhapään, Asunnan, Jukojärven kautta ajetut ja suora Multia-Keuruu vuoro. Aamukuudelta oli jo mennyt vuodesta 1957 alkaen Multialta Tampereen vuoro. Lähes tunnin välein iltaan asti oli muitakin vuoroja Keuruulle, joista useimmat jatkoivat edelleen Mänttään.

Edellä luetellut vuorot tarjosivat Keuruulla välittömät vaihtoyhteydet myös Jyväskylään. Lisäksi Multialta lähti vastaavaan aamuaikaan kolme bussia Jyväskylään. Ensinmäinen ajoi Kuivasmäen ja Töysänperän, toinen Heikkilänperän ja kolmas Kalliokosken kautta Petäjävedelle ja sieltä nämä jatkoivat Jyväskylään. Lisäksi Multialta oli Jyväskylään muitakin vuoroja, joista pitkän matkan kulkija oli Myllymäki-Multia-Jyväskylä vuoropari.

Kaikki edellä luetellut linja-autovuorot kulkivat myös paluusuuntiinsa. Linja-auto oli jo tuolloin merkittävä rahdin kuljettaja. Maatilojen tuotteista kyydissä oli niin maitotonkkia kuin teurastettujen eläinten ruhojakin kauppoihin. Henkilökuntaan kuuluneet rahastajat saattoivat tuoda maaseudun asiakkaille tarvikkeita, joita ei saanut omalta paikkakunnalta. Linja-autot loivat vireää elinvoimaa monipuolisesti maaseudulle. Asioinnit, sukulaismatkat, käynnit lääkäreissä jne. hoituivat kätevästi sujuvien bussivuorojen avulla useimmille maaseudun asukkaille.

Linja-autoliikennöitsijät ja heidän koko henkilöstönsä ovat olleet voimakkaasti Keurusseudun kehittäjiä. Tästä kuuluu heille suuri kiitos. Koulubussiani usein nuorena miehenä kuljettanut ja Töysän Linja Oy:n johdossa vuosikymmenten työn tehnyt nykyinen talousneuvos Aapo Töysä antaa haastatellessani puolestaan nöyrän kiitoksen uskollisille asiakkailleen.

Bussit kulkevat entistä laadukkaampina ja paremmin varusteltuina perheyrittäjien viitoittamaa tietä. Ekologisuus, ympäristöystävällisyys matkan nopeus ja viihtyisyys ovat vahvoja bussiliikenteen valtteja, alan mahdollisuudet luovat tulevaisuutta jokaiselle. Luotan kokeneisiin yrittäjiin ja siksi linja-autoliikenteen vankkaan tulevaisuuteen Keurusseudun ja meidän kaikkien parhaaksi!


Lauri Oinonen


Ei kommentteja: