Haapamäki-Parkano-Pori radan välittömät toimet liikenteen avaamista varten
Aloite Keski-Suomen liiton maakuntavaltuustolle 6.6.2014
Haapamäki-Parkano-Pori radan osalta Keski-Suomen liitto on selvittänyt nykytilannetta vuosi sitten jättämäni aloitteen pohjalta. Keski-Suomen liitto toteaa, että kyseinen rata tulisi saada kokonaan merkityksi rautatiealueeksi liikennettä varten. Koska radan itäinen alkupiste, Haapamäki on Keski-Suomea ja rata tulisi liikenteessä voimakkaasti vahvistamaan Keski-Suomen logistista merkitystä, tulisi Keski-Suomen olla aloitteellinen muihin maakuntaliittoihin nähden edellä olevassa asiassa.
Kyseinen rata on liikenteessä olevaa rataa runsaan kolmasosan osuudelta. Koko matkalla valtio tai VR-konserni ovat rata-alueen omistajia. Jotta rata-alue hahmottuisi laajalti maastossa, olisi se aiheellista avata aukeaksi, siltä osin kuin se on valtion tai VR:n omistuksessa. Tämä toimi edistäisi vastaisuudessa tapahtuvia radan kunnostustöitä. Samalla saataisiin merkittävästikin metsänhakkuutuloja. Näitä voisi kohdentaa radan kunnostuksen ja liikenteelle avaamisen suunnittelukustannuksiin.
Edellä oleva perusteella ehdotan, että Keski-Suomen liitto ryhtyy toimiin, jotta Haapamäki-Parkano-Pori rata tulee koko osuudeltaan maakuntakaavoihin rautatielueeksi merkittynä ja kyseinen rautatie avataan maastoon hakkaamalla koko rautatiealue avoimeksi tulevia kunnostustöitä varten.
Petäjävedellä 6.6.2014
Lauri Oinonen
maakuntavaltuustion jäsen (kesk)
Keuruu
Haapamäki-Parkano-Pori radan osalta Keski-Suomen liitto on selvittänyt nykytilannetta vuosi sitten jättämäni aloitteen pohjalta. Keski-Suomen liitto toteaa, että kyseinen rata tulisi saada kokonaan merkityksi rautatiealueeksi liikennettä varten. Koska radan itäinen alkupiste, Haapamäki on Keski-Suomea ja rata tulisi liikenteessä voimakkaasti vahvistamaan Keski-Suomen logistista merkitystä, tulisi Keski-Suomen olla aloitteellinen muihin maakuntaliittoihin nähden edellä olevassa asiassa.
Kyseinen rata on liikenteessä olevaa rataa runsaan kolmasosan osuudelta. Koko matkalla valtio tai VR-konserni ovat rata-alueen omistajia. Jotta rata-alue hahmottuisi laajalti maastossa, olisi se aiheellista avata aukeaksi, siltä osin kuin se on valtion tai VR:n omistuksessa. Tämä toimi edistäisi vastaisuudessa tapahtuvia radan kunnostustöitä. Samalla saataisiin merkittävästikin metsänhakkuutuloja. Näitä voisi kohdentaa radan kunnostuksen ja liikenteelle avaamisen suunnittelukustannuksiin.
Edellä oleva perusteella ehdotan, että Keski-Suomen liitto ryhtyy toimiin, jotta Haapamäki-Parkano-Pori rata tulee koko osuudeltaan maakuntakaavoihin rautatielueeksi merkittynä ja kyseinen rautatie avataan maastoon hakkaamalla koko rautatiealue avoimeksi tulevia kunnostustöitä varten.
Petäjävedellä 6.6.2014
Lauri Oinonen
maakuntavaltuustion jäsen (kesk)
Keuruu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti