5.6.14

Maakuntavaltuustoaloite 6.6.2014







Aloite Keski-Suomen liiton valtuustolle 6.6.2014






Asia:

Julkisen liikenteen kehittäminen raideliikenteen mahdollisuuksia hyödyntäen
 
 
Keski-Suomen maakunnassa on poikkeuksellisen runsaasti  rautatieverkostoa. Maakunnan läpi kulkee Suomen leveimmällä kohdalla lännestä itään kaikki etelä-pohjoissuuntaiset kulkevat radat, maakuntamme alueella rata kulkee  (Vaasa) Haapamäeltä Jyväskylän kautta Hankasalmelle (Pieksämäki). Keski-Suomen maakunnan halkaisee Jyväskylästä Saarijärven kautta Haapamäelle menevä rautatie, jota valmistumisen yhteydessä kutsuttiin Keski-Suomen radaksi. Rautatie Jyväskylästä Jämsän kautta Orivedelle Tampereellle avautui liikenteelle vuonna 1978 ja kuuluu nykyisin TEN- rataverkostoon edelleen Pieksämäelle saakka.
Ensimmäinen rautatie nykyisen maakuntamme alueella on Pohjanmaan rata Tampere- Haapamäki- Vaasa, jossa vuodesta 1883 lähtien ovat olleet myös nykyisen maakuntamme ensimmäiset rautatieasemat Haapamäki (alun perin Keuru) ja Pihlajavesi. Keski-Suomen liiton käsittelyssä on ollut jo aloite rautatien Tampere- Haapamäki- Seinäjoki kehittämisestä Pohjanmaan pääradan itäisenä raideparina, joka palvelisi osaltaan Keskipohjoja (Mittnorden ja NECL II) kansainvälisiä liikenne - ja kuljetuskäytäviä. Keuruun alueella on myös Haapamäeltä Poriin suuntautuva poikittaisradan osuus.
 
Merkittävä radan kunnostus on tehty äskettäin Äänekoski- Saarijärvi rataosuudelle lähinnä puutavarakuljetuksia varten. Jatkossa tulee aiheelliseksi selvittää koko Keski-Suomen radan kunnostustarve Haapajärvelle saakka erityisesti Äänekosken teollisten kuljetustarpeiden tarpeiden lisääntymisen vuoksi. Samalla avautuisi laajemmaltikin käyttöön pitkittäissuuntainen valtakunnallinen rautatiereitti, tämä osaltaan voimakkaasti korostaisi Jyväskylän ja Keski-Suomen logistista ja liikenteellistä merkitystä yhdessä poikittaisliikenteen ohjaamisen kanssa maan leveimmältä kohdalta kulkevalle poikittaisradalle (itärajalta Pieksämäen, Jyväskylän ja Haapamäen kautta Poriin). Näin voitaisiin nopeasti purkaa liikenneruuhkia aiheuttavia eteläisen Suomen raideliikenteen pullonkauloja.
 
Tällä hetkellä nelostie Jyväskylästä pohjoiseen on etenkin ruuhka-aikoina ongelmallinen liikenteen turvallisuudenkin kannalta. Samaan aikaan Keski-Suomen radalla on vapaata raidekapasiteettia. Ilmeisen aiheellista olisi tässä  vaiheessa ryhtyä selvittämään
mahdollisuutta aloittaa henkilöjunaliikenne Saarijärveltä Äänekosken kautta Jyväskylään. Tulisi selvittää, kuinka paljon nyt henkilöautoilla radan vaikutuspiiristä tehtävistä matkoista voisi siirtyä juniin, jos tällainen vaihtoehto olisi tarjolla.  Vaikutus tulisi selvittää myös bussiliikenteen osalta, jonka voisi ennakoida mahdollisesti kasvavan, koska eri julkisen liikenteen muodot kilpailun asemesta myös tukevat toisiaan. Linja-autoliikenteellä ovat lähtökohtaisesti reittilinjauksissa runsaammat vaihtoehdot kuin raideliikenteellä.
 
Samoin tulisi selvittää junaliikenteen tarjonnan lisäämisen mahdollisuudet rataosuuksilla Haapamäki - Jyväskylä ja Jyväskylä - Pieksämäki. Tällä hetkellä ensimmäinen juna Haapamäeltä Jyväskylään saapuu vasta iltapäivällä hieman ennen kello 14.30 aikaa.
Raideliikenteen lisäämisen kannalta kalustokysymys voi nousta ongelmalliseksi. Siksi olisi harkittava nk. sinisen pikajunakaluston käyttöajan jatkamista paikallisliikenteessä kyseisillä rataosuuksilla.
 
Paikallisjunaliikenteellä voitaisiin turvat junaliikenteen jatkuminen esim. Lievestuoreella ja junien pysähtymisiä voitaisiin myös tässä
liikennemuodossa palauttaa aiemmille liikennepaikoille kuten mm. Niemisjärvelle,´Vaajakoskelle, Vesangalle ja Kintaudelle.
Keski-Suomen radan ja muualle avattavien uusien liikennepaikkojen kustannukset tulisi myös selvittää. Saarijärvellä, Äänekoskella ja Suolahdessa rata kulkee aivan taajamien lävitse, joka tarjoaa hyvän lähtökohdan liikenteen palauttamiselle.
 
 
Edellä olevan perusteella esitetään, että Keski-Suomen liitto ryhtyisi selvittämään henkilöliikenteen (taajamajunalikennne) avaamista Saarijärvi-Äänekoski-Laukaa-Jyväskylä radalle sekä tämän lisäämistä Haapamäki-Jyväskylä-Pieksämäki rataosuudelle.
 
 
Petäjävedellä 6.6.2014
 
Lauri Oinonen
maakuntavaltuuston jäsen (kesk)
Keuruu
 
 

 

Ei kommentteja: