15.2.24

Haluttaessa valmiina palvelukseen

Minulle oli yllätys tänä aamuna ministeri Annika Saarikon ilmoitus luopua Keskustan puheenjohtajuudesta. Ymmärrän hyvin perheen onnelliseen asiaan liittyvät perustelut. Vain harkitseva ihminen pystyy tekemään noin vaativan ratkaisun.

Keskustan, vuosikymmenten suuren poliittisen toimijan, tilanne on eduskuntavaalien ja galluppien kannatuksella mitattuna kerrassaan surkean kurja. Presidentin vaalien tulos Olli Rehnin kohdalla on toivoa herättävä, mutta samalla on toki tiedostettava näiden vaalien erikoisluonne vahvasti henkilövaalina ja se, että Olli Rehn oli myös valitsijayhdistyksen ehdokas. Hänen kannattajissa oli mm. ansioituneita RKP:n vaikuttajia aiemmilta vuosikymmeniltä.

Monissa maakunnissa Keskusta on kaikesta huolimatta tänäänkin vahva vaikuttaja lähes entiseen tapaan. Tämä on vahvuus, mikä saattaisi mahdollistaa Keskustan uuden nousun. Tarvitaan kuitenkin onnistumisia eduskuntatyössä kansalaisille tärkeissä asioissa. Luottamus on ansaittava, jotta sitä voi palauttaa.

Keskustan vahvuus on myös sen vahva asema kunnallishallinnossa. Kansalaiset kokevat tämän kautta Keskustan galluppien tuloksia suuremmaksi ja kokeneeksi vaikuttajaksi. Aluehallinnon osa hyvinvointialueilla voi olla tilanne toinen. Keskusta ajoi voimakkaasti soteuudistusta ja nyt hyvinvointialueet alkavat jo taloudellisesti katastrofissa ja ihmisille ja erityisesti Keskustan äänestäjille tärkeät lähipalvelut ovat loitontumassa tarvitsijoistaan.

Haastavassa tilanteessa olen osaltani valmis talkoisiin. Äänekoskelta kokenut vaikuttaja kysyi minulta heti aamulla, olenko valmis tavoittelemaan Keskustan puheenjohtajuutta? Sanoin: "jos tarvitaan olen."

Hän sanoi nyt tarvittavan pitkäaikaista kokemusta niin kunnallishallinnosta, maakuntahallinnosta kuin eduskuntatyöstäkin ja ennen kaikkea tavallisen kansalaisen elämänkokemusta. Tällä blogikirjoituksellani kerron valmiuteni. En millään muotoa halua olla tunkemassa itseäni tuohon tehtävään. Mutta, kun olen aina sanonut: "että isänmaallisesta ja keskustalaisesta tehtävästä en halua kieltäytyä", noudatin periaatettani.

Jään odottamaan, huomaako kukaan tätä blogikirjoitustani? Toistaiseksi muualla en vielä kerro asiasta. Mutta, jos tämä synnyttää keskustelua, katsotaan tilannetta ja sitä keitä muita mahdollisesti tehtävä kiinnostaa.
En ole tuppautumassa, mutta tarvittaessa olen käytettävissä.

Olen pitänyt vahvasti yllä kontakteja. Siksi olin viime keväänä hankkimassa kokemusta ihan uudesta ollessani Keskustan kansanedustajaehdokkaana Uudeltamaalta ja edellisellä kerralla vastaavasti Helsingissä. 

Toki olin realisti mahdollisuuksieni osalta.
Halusin saada uusia kontakteja ja uusia kokemuksia. Tässä onnistuin yli odotusteni. Sain uusia kontakteja entisten lisäksi enemmän kuin olen ennättänyt käyttämään. 

Nämä kaikki ovat tarpeen laaja-alaisessa vaikuttamistyössäni. Sillä työ jatkuu. Koen, että Suomi ja maailma ei ole vielä vapaa ihmisten puutteista ja tarpeista. Haluan tehdä voitavani asioiden korjaamiseksi ja onneksi minulla on myös hyviä ystäviä kanssani.






Ei kommentteja: