9.4.11

Keurusseudun uhat ja mahdollisuudet

 

 

 Uhat poistettava ja mahdollisuudet käyttöön

 

Tulevan vaalikauden aikana nyt valittava eduskunta joutuu tekemään monia ratkaisuja, joilla on poikkeuksellisen suuria vaikutuksia Keurusseudulle. On olemassa sekä pahoja uhkia kuin myös löydettävissä olevia mahdollisuuksia, joilla taas voi olla suuriakin myönteisiä vaikutuksia. Pahin uhka on puolustusvoimien toimintojen kohdalla ja uhka koskee edelleen myös junaliikennettämme. Ennakkoarvioiden mukaan on valmisteilla seitsemän varusmiehiä kouluttavan varuskunnan lakkauttaminen ja rajut sulkemiset varikkojen osalta.

 

Jotta Keuruu on ei ole näiden menettäjien joukossa, on löydettävä varuskunnalle ja varikolle tulevaisuudessakin tarpeelliset ja nimenomaan juuri Keuruuseen sitovat tehtävät. Periaatteeni on, ”joka tahtoo se, etsii keinot”. Vaikka kuvaannollisesti joutuukin menemään purjeveneellä myrskyssä rajuun vastatuuleen, uskon mahdollisuuksiin.

 

Suomen puolustuksen suuret peruskysymykset liittyvät asevelvollisuuden tulevaisuuteen, reservin määrään ja siihen aiotaanko vastaisuudessa puolustaa koko Suomea.

Seuraava eduskunta joutuu linjaamaan kantansa edellä lueteltuihin kolmeen asiaan, jotka vaikuttavat toisiinsa. Oma kantani on yleisen asevelvollisuuden säilyttäminen, laaja reservi ja näiden mahdollistamana koko maan puolustaminen. Näistä perusasioista en tule tinkimään.

 

Rautateiden ja junaliikenteen osalta vaihtoehdot ovat ”voitto tai kuolema” Nykyinen junaliikenteemme er suuntiin Haapamäeltä on torjuntavoitto. Tämä ei kestä kauan. VR:n on suostuttava muuttamaan kustannustensa laskentapolitiikkaa realistiseksi, vain liikenteestä todella aiheutuneiden kulujen mukaiseksi. Nyt kustannukset lasketaan saman hinnan mukaan kuin pääradoilla ja pendoliinoilla ajettaessa. Katetuottolaskenta tekisi junaliikenteestämme selvästi kannattavaa. Tämä laskentatapa olisi perusteltua tilanteessamme, jossa vaihtoehtona liikenteelle ovat ratojen arvon nollaantuminen käyttämättömänä ja kiskobusseja lukuun ottamatta liikennekaluston romutusarvo 

 

Seuraava eduskunta joutuu linjamaan kantansa uusien ratojen ja raideparien rakentamisista sekä miljardin euron Pirkkalaan suunnitteilla olevan Suomen tavaraliikenteen nyt Tampereella olevan järjestelyratapihan rakentamisesta. Jopa VR:n taholta on vilautettu ajatusta, että järjestelyratapiha tulisi Haapamäellä halvemmaksi kuin ratkaisut Tampereen ympärillä. 1970- luvulle asti pääosa nykyisistä Tampereen toiminnoista tehtiinkin juuri Haapamäellä, jonka sijainti maan kartalla on myös keskeisempi.

Järjestelyratapihan ei tarvitse olla suurkaupungissa. Radat Haapamäelle ovat olemassa, ne tulisi vain kunnostaa ja sähköistää. Tämä olisi vain murto-osa uusien ratojen ja raideparien hinnoista. Samalla saisimme sen ”voiton”, joka turvaisi ratojemme henkilöliikenteen tulevaisuutta seuraavalta vuosikymmeneltä eteenpäin.

 

Ratkaisut maanpuolustuksen ja ratalinjausten osalta ovat selkeästi poliittisia, jotka eduskunta päättää. Sama koskee suuria linjoja maantieratkaisuissakin, joista esimerkki on seudullamme valtatie 18 Multia – Ähtäri osana kokonaisuutta Jyväskylä – Vaasa. Suuria asioita ei voida heti saavuttaa, mutta ne voidaan kylläkin hetkessä menettää. Samoin väärät linjaratkaisut voidaan tehdä napin painalluksella. Saavutusten tavoittelemiseksi sitä vastoin on tehtävä sisukkaasti ja sitkeästi asiaan uskoen työtä väsymättä ja pitkäjänteisesti.

 

 

Ei kommentteja: