23.3.08

Pääsiäisiltahetkenä 2008

Ensimmäinen pääsiäispäivä on jo päättymässä vajaan tunnin kuluessa. Tänään osallistuin aamukahdeksalta Haapamäen kirkon pääsiäisaamun messuun. Pastori jouni Sirniö pyysi minut eilen ehtollisenjaon vaustajaksi ja tekstin lukemiseen aamumessussa. Tein nämä mielelläni. Kirkkokäsikirja tuo esille Vanhaa testamenttia kullekin pyhäpäivälle edellistä käsikirjaa enemmän ja se on ielestäni hyvä asia. Pääsisäisen vanhan liiton teema löytyy Israelin kansan poispääsyyn Egyptin orjuudesta. Uuden liiton pääsiäinen pääsemistä pois kuoleman orjuudesta. Tänään jumalanpalveluksessa aivan erityisellä tavalla muistutettiin myös omasta kasteestamme, jossa olemme osalliset sekä Kristukseen kuolemaan syntiemme sovituksena että ylösnousemuksen osaan Jeesuksen ylösnousemuksen tähden.
 
Tänään luin myös lehdestä, että Haapamäen kotimme, entisen yhteiskoulun rehtorin virkatalon asuja vuosilta 1951-57  Haapamäen yhteiskoulun rehtori ja sittemmin kouluneuvos Sakari Helle on siirtynyt tästä ajasta. Sytytin kynttilälyhtyyn pihamme portaille muistokynttilän kotimme entisen asujan muistolle. Raamatussa sanotaan:.."hänen asuinsijansa ei häntä enää tunne..." Näinkin toki on, mutta monet entiset oppilaat aikain takaa muistavat koulun rehtorin ja uskonnon opettajan Sakari Helteen. Hänen työnsä on ollut osaltaan Suomen nuorison kasvattamista, mutta myös tärkeä lenkki Haapamäen kouluelämässä, jonka vaikutukset ulottuivat laajalti. Haapamäeltä rehtori Sakari Helle siirty Jyväskylän Normaalilyseon rehtoriksi ja eli kunnianarvoisat eläkevuotensa Oulussa. Muistokynttilä kotimme portailla muistutti entisestä talomme asujasta, joka on nyt siirtynyt ajallisista kodeista uskomme mukaan kirkkauden kotiin. Nykyisemä Haapamäen yläasteen johtokunnan puheenjohtajana kunnioitan entistä Haapamäen yhteiskoulun rehtoria.

Ei kommentteja: