24.2.12

Konduktöörit tai lipunmyyjät tarvitaan kiskobusseissa



Eilisen kolumnin jatkoin kirjelmäksi VR:n Liikennepalvelujohtaja Erja Pasille

Olen huolestuneena lukenut keskiviikon Keskisuomalaisesta 22.2.2012, että kiskobusseissa Haapamäen radoilla suunniteltaisiin korvattavan konduktöörit lipunmyyntiautomaateilla. Ajatuksens tuo voi asiaatuntemattomasta näyttää mielekkäältä kustannusten säästöltä. Mutta käytännössä tuo ajatus on yksinkertaisesti soveltumaton Haapamäen kautta kulkevassa kiskobussiliikenteessä. Tilanne on toinen Helsingin lähiliikenteessä, jossa ovat lipunleimauslaitteet mutta sielläkin tarvitaan konduktöörit lisäksi.

Kiskobussien kuljettajarahastusta on joskus ajateltu, mutta nykykalustolla on ongelma jo kuljettajan oma ohjaushytti, joten rahastus ei voisi tapahtua kuljettaessa kuljettajan ohi kuten linja-autoissa.
Olen seurannut varsin runsaasti konduktöörien työtä kyseisissä kskobusseissa. Työtä lipunmyynnin ohella on paljon asiakasneuvonnassa ja itse lipunmyyntiäkin on paljon. Erityisesti viikonloppuisin Tampereelta lähdettäessä rahastus on valmis Orvedelle tultaessa, jos vielä silloinkaan.

Mutta itse asiaan: Lipunmyyntiautomaatti ei korvata konduktööriä junassa monestakaan eri syystä. Yleensä ihmiset tulevat junaan kertaryppäina jopa tungoksena asemilta. Tulisi eteiseen mieletön jono tai suuri tungos.
Tämä olisi kaaos, jossa kaikki intimiteetti tunnuslukuja käsiteltäessä olisi mahdoton. Liikkuva juna olisi yksi ongelma lisää. Mutta ongelmia tulisi lisää jatkoyhteyksistä, erilaisista alennuslipuista ja asiakasneuvonnan puutteista. Lisäksi monilla on näköongelmia, käsien vapinaa jne. fyysisiä ongelmia. Tarvittaessa konduktöörit auttavat vammaisia ja turvaavat matkustajia erityisesti liikennepaikoilla, joilla laiturit ovat alhaisella vanhalla tasollaan. Konduktööri tuo myös turvallisuutta ja turvallisuudetunnetta junaan.

Konduktööri on välttämätön edelläkuvatuista syistä. On huomattava, että suinkaan kaikki matkustajat eivät ole päivittäisiä vakiomatkustajia, joilla voi olla helposti leimattavia sarjalippuja. Suuri osa matkustajia on satunnaismatkustajia jatkoyhteyksineen ja silloin konduktööri tai rahastaja on ainoa tapa palvella asiakkaita. Haapamäen junien vaihtoajat Tampereella, Jyväskylässäja erityisesti Seinäjoella ovat niin kireät, että lipun/paikkalipun ostaminen asemilta on ongelmallista ja Seinäjoella suorastaan mahdotonta.

Jos konduktöörien yöpyminen Vilppulassa on tuo liikaa kustannuksia ajettakoon illan viimeinenkin juna Keuruulle, josta se voisi myös aamuvarhaisella lähteä ja hankittakoon /koulutettakoon konduktöörit
Keuruulta, jos nyt olisi heti saatavilla. Tuolla järjestelyllä tulisi säästöä nyt taksibussilla hoidettavan liikenteen osalta, jota ei silloin tarvittaisi ja matkustajia tuli taatusti tuplasti lisää, kun yhteys palaisi jo 1960-luvun lopulla saavutettuun tasoon. Tuolloin kiitojunat, "oranssit porkkanat" mahdollistivat kyseisen iltayhteyden Helsingistä Haapamäen kautta Keuruulle.


Ystävällisesti Haapamäeltä tervehtien

Lauri Oinonen
Suomenselän rautatieliiikennetyöryhmän puheenjohtaja, Keuruu
Riihontie 6
42800 Haapamäki
puhelin 050-5113083
lauri.oinonen@hotmail.fi

Ei kommentteja: