23.7.13





Miten käy maakunnan bussiliikenteen? Huoli on ajankohtainen ainakin alan yrittäjillä. Ongelmia tulee aiheuttamaan EU:sta lähtöisin oleva  Palvelusopimusasetus, PSA ja sen soveltaminen  käytäntöön. Suomessa linja-autoyrittäjät ovat vuosikymmenten ajan suunnitelleet muuttuvissakin olosuhteissa toimivan linja-autojen julkisen reittiliikenteen yrittäjävastuulla. Tästä monet linja-autoyrittäjät ovat saaneet tunnusta ja huomionosoituksia eri tahoilta.

Kouluverkoston voimakkaastikin harventuessa ovat kunnat ostaneet tarvittaessa tätä varten yrittäjiltä tarvittavan määrän liikennettä ja jonkin verran myös yleistä palvelutason turvaavaa liikennettä. Seutulippukäytäntö on laajalla alueella maakuntaa ja Keuruullekin ulottuen tuonut hyviä kokemuksia säännöllisesti ja paljon matkustaville.

Linja-autoalan yrittäjien omistama Matkahy on vuosikymmeniä palvellut kautta maan ja maakuntien pienemmilläkin paikkakunnilla. Tavaroiden kuljetukset, lipunmyynti, aikataulutiedotus ja usein kahvilapalvelutkin ovat hoituneet Matkahuollon kautta ja hoituvat edelleenkin. Postipalvelujen muutosten myötä näyttää matkahuollon palvelujen merkitys korostuneen entisestään.

Mitä muutoksia PSA ja sen soveltaminen tulee aiheuttamaan? Alan yrittäjät pelkäävät bussivuorojen tuntuvaakin vähenevistä maaseudun reiteiltä, kun yhteiskunta tulee liikenteen ostajaksi merkittävässä määrin. Rahaa nykyistä enempää ei varmaankaan ole niin kunnilla kuin valtiollakaan, sillä valtio juuri on sälyttämässä kustannuksia kunnille sekä liikenteestä että myös sen suunnittelusta ja markkinoinnista. Matkahuollon palvelujen tulevaisuus on myös arvoitusyleensäkin ja ainakin monien nykyisten toimipaikkojen osalta.

Pelkään, että kunnille tulee yllätyksenä sekä lisää kuluja että reittiliikenteen menetyksiä. Keuruun kaupungin paikallisliikennetoimikunta on saanut paikallisilta yrittäjiltä hyvää informaatiota uhkaavista ongelmista, jotka koskevat koko maata.
Jos liikenne toimisivaikkapa Jyväskylässä, mutta Jyväskylästä ei pääsisi esimerkiksi Multialle tai Pylkömäelle reittivuorolla, ongelma koskisi jyväskyläläisiäkin.

Jos bussivuorot vähenevät, kuinka käy opiskelijoiden ja säännöllisesti työmatkoja tekeville? Näihin kysymyksiin tulisi herätä kunnissa kautta maan. Keuruun kaupungin paikallisliikennetyöryhmä on rohkeasti kokouksensa päätöksen mukaan kysynyt ELY-keskukselta, Liikenne- ja viestintäministeröltä sekä Kuntaliitolta, mitä kustannuksia PSA:n soveltamisen myötä on kunnille aiheutumassa. Kuntapäättäjänä olen huolestunut tilanteesta, joita mahdolliset uudet kustannukset ja tehtävät kunnille sekä reittivuorojen väheneminen aiheuttaisivat.


Lauri Oinonenm

Ei kommentteja: