Haapamäen raideliikennealueen seminaari onnistui
Launtaina 4.6.2016 oli Haapamäen höyryveturipuistossa Haapamäen raideliikennealueen junaliikenteen kehittämisseminaari. Omalta osaltani tein sen eteen aika pitkälti päätoimista työtä. Iloitsen jokaisesta puheenvuoroa käyttäneestä asiantuntijasta.
Tällä tekstillä haluan lausua nöyrimmät kiitokseni. Arvostan, että halusitte etsiä seminaariin osallistumiselle ajan kiireiseltä lakkiais- ja koulujen päätösjuhlan päivältä. Kiitän vaivannäöstä esityksen valmistelussa. Nämä hyvät esitykset eivät voisi syntyä ilman paneutumista asioihin.
Jännitin kovasti sitä, tuleeko monien menojen ja yhteensattumien päivänä ainuttakaan kuulijaa paikalle. Tällaiset tai tämänsuuntaiset tilanteet ovat mahtuneet myös kokemuspiiriini. Nyt paikalle tullut yleisömäärä oli hyvin positiivinen yllätys. Kiitos osallistujille!
Seminaarin otsikkoon "Haapamäen raideliikennealueen junaliikenteen kehittäminen" halusin kiteyttää olennaisimman. Kyse on toiminnallisesta kokonaisuudesta, jossa eri suuntien junaliikenne on puoliksi tyhjän päällä, jos matkustajien vaihtoyhteydet puuttuvat Haapamäen risteysasemalla.- LVM:n ja VR:n taholta on voimakastakin pyrkimystä hoitaa liikennettä reittiajattelun mukaan, josta esimerkki on reitti Tampere-Keuruu ikäänkuin Keuruu olisi asema pistoraiteen päässä. Valitettavasti joudun itsekin toteamaan Keuruun matkustajamäärät riittämättömiksi tällaiselle pistoraideajattelulle. Eihän Keuruu ole pääteasema, ratahan jatkuu Jyväskylään.
Ns. linja-asema on perusteltu osana kokonaisuutta maakuntakeskusten välillä ja tällöin on löydettävissä perusteet laajemmista puitteista jokaisen nykyisen liikennepaikkamme junaliikenteelle edellyttäen, että Haapamäen risteysasemalla toimivat junanvaihtoyhteydet, silloin junaliikenteemme voi palvella maakuntia, suunnitteilla olevia itsehallintoalueita ja olla osa koko valtakunnan raideliikenneverkostoa.
Mielenkiintoista on havaita tuttu asia tässä yhteydessä se, että ns. vanha Pohjanmaarata edustaa samaa seutukaupunkien linjaa, joka pääradan varrella Tampereelta Helsinkiin ja myös Seinäjoelta pohjoiseen, Lapua, Kauhava, jne. ja sama Vaasan suuntaan. Raideliikenteemme kehittäminen luo edellytyksiä kaikelle elinkeinoelämälle, kehitykselle ja kulttuurille laajalti eri muodoissaan.
Nyt ratkaistaan jäämmekö sivuun, vai olemmeko mukana tulevaisuuden tekemisessä.
Tämä ponnistelu ei suinkaan lopu, seminaarimme oli väliasema, josta matka jatkuu ja se riippuu vain meistä!
SUURET KIITOKSET!
Lauri Oinonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti