16.2.23

Henkilöliikenne kaikille radoille vireyttämään seutukuntia ja aluetalouksia

 
Haluan koko Suomen rataverkon optimaaliseen käyttöön. Olen saanut Suomen sisäosissa tuloksiakin aikaan. Haluan selvitettävän henkilöliikenteen lisäämisen mahdollisuuksia kautta maan. Ratojen digitalisointi mahdollistaa kaksikertaisen junamäärän, koska junien nykyiset turvavälit voidaan puolittaa.

Haluan selvitettävän mielekkäänä ilmastopoliittisena tekona henkilöliikenteen palauttamista sellaisillekin radoille, joille ei ole nykyään henkilöliikennettä lainkaan, mutta radat kunnoltaan hyvinkin mahdollistaisivat tämän.

Yllättävästi Uudellamaallakin on kolme rataosuutta, joille ei nykyään ole henkilöliikennettä. Voimakkaan autoistumisen aikaan erehdyttiin henkilöliikenteen kehittäminen lyömään laimin liian monilta radoilta ja jopa aluetalouksien elinvoima ja useat asemataajamat taantuivat

Haluan tarkasteltavan asioita nyt ihan uusista näkökohdista. Katseet on suunnattava kaikkiin suuntiin ei vain pelkästään ruuhkautuvaan Helsinkiin. Voisiko Uusimaan saada ihan uutta kehityksen voimaa siitä, että toimivaa henkilöliikennettä olisi kaikilla radoilla. Voisisko palauttaa aiemmin käytössä olleita liikennepaikkoja myös Rantaradalle Helsinki-Karjaa-Turku?

Toisiko Karjaa-Hyvinkää radan henkilöliikenne vireyttä Hankoniemellekin? Porvoo-Kerava radalla on harrastajien toimesta kesäaikaan matkailuliikennettä. Siitä haluan antaa suuret kiitokset aktiivisille toimijoille! Mutta olisiko ihan reittiliikennne palautettavissa tunnin vuorovälein?
Entä rata Loviisa-Lahti? Rataa on kunnostettu tavaralogistiikan tarpeisiin, se antaisi mahdollisuuksia ja junia mahtuisi radalle.

Haluan selvitettävän henkilöliikenteen avaamista niillekin radoille, joilta henkilöliikenne nyt puuttuu
Suomen keskiosissa on tällaisia rataosuuksia paljonkin. Mutta on todella yllättävää, että maamme tiheimmin asutusta maakunnasta eli Uudeltamaalta löytyy kolme rataa, joilla ei ollut pitkiin aikoihin henkilöliikennettä.

Koska Karjaa - Hyvinkää radalla ei ole henkilöliikennettä, Hanko ei ole muusta Suomesta suorimman junamatkan saavutettavissa. Toki Hankoon pääsee Helsingin ja Turun kautta eri junanvaihdoin, itsekin olen tehnyt junamatkan Hankoon Keuruulta ja takaisin. Lohjalle, Vihtiin, Rajamäelle ja muille junayhteyksien varrella olleille paikkakunnille ei pääse junilla lainkaan, vaikka radat olemassa.

Olisiko Hanko mielletty kautta Suomen paremmin saavutettavaksi, jos juna ajaisi suoraan Hyvinkäältä Hankoon Lohjan kautta? Kun rata Hyvinkää - Karjaa  - Hanko on päätetty sähköistää, voitaisiin lähivuosina piankin aloittaa tällä osuudella junaliikenne. 
Henkilöliikenteen lopettaminen tapahtui autoistumisen vuosikymmenillä. Nyt radat parantuvat ja sähköistyvät ja junat voivat ajaa paljon nopeammin. Junilla on kautta maan uusi tulevaisuus edessään.

Ajattelemmeko liian yksipuolisesti vain yhteyksiä pääkaupunkiin? Unohtuvatko silloin muut mahdollisuudet? Eikö koko Uuttamaata tulisi kehittää luomalla yhteyksiä muuallekin kuin pääkaupunkiin? Toki pääkaupungista pääsee muuhun Suomeen, mutta mitä merkitsisi suora yhteys
Pääradalle?

Näen rautateissä tulevaisuuden mahdollisuuksia lähelle ja kauas. Olisiko harkittava aiemmin olleiden junien pysähdyspaikkojen palauttamista ainakin joillekin paikallisjunavuoroille Rantaradallekin Karjaalta pääkaupungin ja Turun suuntiin?

Olisiko rautateiden henkilöliikenteellä ilmastotavoitteidenkin kannalta merkitystä? Voitaisiinko välttää missä määrin maanteiden kasvavia liikenneruuhkia ja kulumista, jos olisi toimivia raideyhteyksiä runsaammin? 

Ratojen henkilöliikenteen palauttaminen ja edistäminen on mitä parhain myönteinen teko ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Samalla maanteiden ruuhkautumisen kasvua tien pintojen lisääntyvää kulunista voitaisiin ehkäistä ja parantaa maantieliikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta.

Haluan tulevassa eduskunnassa voimakkaasti edistää yllä esittämiäni asioita. Liikennepolitiikkaan tarvitaan uusia tuulia, joissa puhaltaa raikas ilmasto ja aluetaloudellinen elinkeinojen edistäminen.


Ei kommentteja: