Haapamäen junaliikenne säilytettävä nykymäärässään
Haapamäen ratojen junaliikenteeseen liittyen
Olen ollut kolme päivää pääkaupungissa selvittämässä Haapamäen kautta kulkevien ratojen henkilöliikenteen tulevaisuutta.
Keskiviikkona pidin Pro Rautatie ry:n seminaarissa Helsingissä Postitalon auditorossa esityksen Haapamöen kautta kulkevien ratojen henkilöliikenteen kehittämisestä.
Tällä hetkellä on lupaus, että henkilöliikenne radoillamme jatrkuu velvoiteliikenteenä. Mitä tämä lähemmin merkitsee, ei ole vielä selvää. Pelkään pahoin sitä, että kun velvoiteliikenteen rahoitus on vajaa puolet ostoliikenteeseen käytetystä rahasta, että uhka vuorojen puolittumisesta on edelleen realistinen. Mitä olsi puolitus kolmesta junaparista?
Täten lähtökohta on myönteinen, mutta todellinen tilanne ei ole riittävä tulos. LvM:n Mikael Nybergin sanat antavat ymmärtää, että hän kuvittelee muun osan liikenteestä tulevan hoidetuksi muulla liikenteellä. Tämä tuhoaisi todellisuudessa Haapamäen junavaihtoyhteydet, jotka ovat tärkeitä Koillis-Pirkanmaalta Etelä-Pohjanmaalle ja päinvastoin. Tiedän myös tällä liikenteellä olevan yllättävän paljonkin käyttöä.
Junaliikenteemme on todellakin minimikokonaisuus, joka ei kestä kompromissejä, joita ilmeisesti LvM:n virkamiesvalmistelu tarkoittaa. Onneksi asia ei ole vielä ymmärtääkseni lopullisesti ratkaistu, vaan ratkaisun on annettu ymmärtää siirtyvän alkuvuoteen. Tämä on sekä hyvä että huono asia.
Hyvä sikäli, että ymmärrän pelivaraa vielä olevan. Huono sikäli, että ELYt ehtivät antaa luvat bussiyhtiöiden hakemille linja-autovuoroille, joilla kuvitellaan hoidettavan junaliikennettä. Tampereen suuntaan yrittäjät ovat hakeneet sairaalla tavalla keskenään kilpaillen "nokkavuoroja" toisistaan viiden minuutin välein, jolloin niiden tulevaisuus jo lähtökohtaisesti olisi lyhytaikainen. Eivätkä nämä liioin sisällä erityisemmin uuttakaan, koska jo nyt on toimiva linja-autoliikenne Tampereen ja Jyväskylän suuntiin Mäntästä ja Keuruulta (ei Haapamäeltä, vaihtoyhteydet katkeaisivat). Seuraus voisi olla nykyistenkin linja-autovuorojenkin osalta epävarma. Kun sitten todettaisiin, että eivät nämäkään onnistuneet, niin aina vaikeampaa olisi saada
junaliikennettäkään takaisin.
Korostan vielä, että minä olen aina halunnut myös toimivaa bussiliikennettä. Sillä kuten junaliikenteelläkin on oma roolinsa, mutta se ei ole meille junaliikenteen vaihtoehto. Haluan myös yhteistyötä busisien ja joukkoliikenteen taksibussien kanssa siten, että ne palvelisivat junien syöttö- ja jatkoliikenteenä esimerkiksi Alavuden, Ähtärin, Haapamäen, Keuruun, Vilppulan ja Juupajoen asemilta ympäristöön ja naapurikuntiin. Esimerkiksi Keuruulta Multialle, Haapamäeltä Virroille ja Ähtäristä ja Alavudelta vastaavasti naapurikuntiin. Nyt mm. Multialta on ainut tapa tulla omalla autolla ja sillä tehdäänkin sitten koko matka vaikkapa Helsinkiin tai matkat jäävät tekemättä tai ihmiset muuttavat Multian kirkoltakin suurempiin taajamiin.
Tulevalla viikolla lähden taas tekemään "tutkimusmatkaa" pääkaupunkiseudulle junaliikenneasioissamme. Ehdoton tavoite on junavuorojemme säilyminen nykyisessä määrässä, koska tämä kokonaisuus palvelee eri suuntiin ja eri suunnista myös valtakunnallista junaliikennettä.
Hyvää itsenäisyyspäivän ja 2. adventin aikaa!
Lauri Oinonen
050 5113083
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti