21.10.10

Oravasaaren liittymä toisi turvallisuutta ja työtä

Nelostien Suomen maantieliikenteen raskaasti liikennöitynä pääväylänä tulee olemaan kaksikaistainen, yksi meno- ja tulosuuntaan. Mikäli nelostiellä tapahtuisi liikenneonnettomuus, joka tukkii kummatkin kaistat, 22 km:n matkalla tieliikenne on sekaisin. Tuolloin hälytysajoneuvojen pääsy onnettomuuspaikalle vaikeutuu ja ihmishenkiä joutuu vaaraan.

Liittymien rakentamatta jättäminen vaikuttaa myös Oravansaaren kylän kehittymiseen. Vanhan 4 tien talvikunnossapito heikentyy nykyiseen tilanteeseen nähden ja uutta 4-tietä ajavat linja-autojen pikavuorot eivät voi suoraan poiketa Oravasaaren kylään. Samoin Oravasaaren kylään suunniteltu liikepaikka tuskin toteutuu. Lisäksi luottaen viranomaisten alustaviin toimiin liittymien rakentamiseksi paikalliset oravasaarelaiset ovat jääneet Oravasaaren kylään, vaikka he käyvät pääosin töissä Jyväskylässä ja kehittäneet määrätietoisesti Oravasaaresta hyvää paikkaa elää. Liittymien rakentamatta jättäminen olisi suuri pettymys ja saattaa ennen pitkää johtaa nyt vireän Oravasaaren kylän kuihtumiseen nykyisessä Jyväskylän kaupungissa, joka oli ennen kuntaliitosta Jyväskylän maalaiskuntaa.

Näillä perustuilla Oravasaaren liittymän rakentaminen valtatiellä 4 takaisi perusedellytykset Oravasaaren kylän kehittymisen mahdollistamiseksi ja liikenteen ohjaamiseen vanhalle valtatie 4:lle, mikäli uusi valtatie 4 tukkeutuu liikenneonnettomuuden tuloksena. Täten edellytän toimia hallitukselta, jotta Oravasaaren liittymän eli Jyväskylään ja sieltä pois rakentaminen valtatiellä 4 etenee Oravasaaren kylän kehittymisen mahdollistamiseksi, ja liikenteen ohjaamiseksi vanhalle valtatie 4:lle, mikäli uusi valtatie 4 tukkeutuu liikenneonnettomuuden tuloksena.

Ei kommentteja: